Pitný režim

Voda  tvoří průměrně 60% celkové hmotnosti našeho těla. Proto je dostatečný příjem tekutin nezbytný k zajištění správné funkčnosti metabolizmu, odvádění škodlivin z lidského těla a dostatečné hydrataci organizmu.

Úloha vody v lidském těle

  • rozpouští a transportuje potřebné látky (kyslík, živiny, hormony,) krevním oběhem k buňkám.
  • odvádí odpadní látky z buněk (pokožkou, močí, trávicí soustavou).
  • zajišťuje termoregulaci organizmu (při vyšších teplotách chrání organizmus před přehřátím - odpařováním vody z povrchu těla).
  • účastní se metabolizmu (látkové přeměny).
  • V neposlední řadě má voda velký vliv na stav naší pokožky (tvorbu vrásek, akné a celulitidy), ale i stav vlasů, nehtů. Nedostatek vody způsobuje předčasné stárnutí tkání.

Faktory ovlivňující množství požadované vody v těle

  • věk - obsah vody v těle dětí je vyšší, s přibývajícími roky se obsah vody v těle snižuje.
  • dehydratace organizmu (odvodnění) - vlivem nadměrných ztrát tekutin.
  • pohlaví - ženy mají zhruba o 10 % menší podíl vody než muži. Tato skutečnost souvisí s relativně vyšším průměrným obsahem tuku v těle ženy. Zatímco svalová tkáň může obsahovat okolo 75% vody, tuková tkáň má průměrně jen okolo 20% vody.
  • individuální rozdíly - související s podílem aktivní (svalové) a tukové tkáně, a také s množstvím přijaté energie (čím více energie přijmeme, tím více vody potřebujeme). Obecně se udává, že na každou přijatou kalorii (1 kcal) připadá 1 až 1,5 ml vody. Je však náročné počítat denní energetický příjem a také záleží na podílu živin ve stravě (bílkovin, sacharidů a tuků). Je vhodnější zjistit potřebu vody z tabulky o doporučené denní potřebě vody podle věku.

Hlavní zásady správného pitného režimu:  ( DESATERO)

  1. Základem pitného režimu by měly být nekalorické nápoje, hlavně voda.
  2. Bilance tekutin (výdej a příjem vody) by měla být vyrovnaná, podle výdeje regulujeme příjem; PŘÍJEM = VÝDEJ
  3. Průměrná denní potřeba vody u dospělého člověka je 2-3 litry (včetně vody obsažené v potravinách).
  4. Přijímáme-li dostatek tekutin nám napoví barva a množství moče. Pokud máme menší množství tmavší moče, příjem tekutin je nedostatečný (a naopak).
  5. Pijme pravidelně v průběhu celého dne, zvláště v jeho první polovině.
  6. Přijímejme tekutiny v menších dávkách, ale často (100-200 ml / každou hodinu).
  7. Alkohol, káva, některé čaje a nápoje se nezahrnují do pitného režimu, protože organizmus naopak odvodňují (diuretické účinky).
  8. Každý gram soli nebo cukru v potravě navíc má za následek zadržování vody v organizmu (a tím také vyšší hmotnost). Měli bychom tedy omezit příliš slané a příliš sladké potraviny (ale i nápoje).
  9. Mějme na stole vždy sklenici vody, a nosme u sebe vždy láhev s vodou (alespoň 0,3-0,5l).
  10. Pokud nejsme zvyklí dodržovat pitný režim, začněme pomalu a postupně zvyšovat přijaté množství tekutin.